جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
آیا به این سوال فکر کرده اید که چرا گیربکس اتوماتیک ام وی ام ضربه می زند؟ ضربه زدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام، مشکلی رایج است که دلایل مختلفی دارد. این ضربه زدن ممکن است هنگام تعویض دنده، شروع حرکت یا توقف کامل احساس شود. این مشکل معمولا نشانه ای از ایراد فنی در سیستم گیربکس است و نباید نادیده گرفته شود. به طور کلی، دلیل اصلی این پدیده، به افت کیفیت یا کمبود روغن گیربکس، خرابی قطعات داخلی مانند شیربرقی ها و دیسک و صفحه، یا مشکلات در سیستم های کنترلی و سنسورها برمیگردد. تشخیص به موقع و رفع مشکل در یک تعمیرگاه ام وی ام در همدان می تواند از آسیب های جدی تر به گیربکس جلوگیری کند.
ضربه زدن گیربکس می تواند نشانهای از مشکلات متعددی باشد. در ادامه به مهمترین دلایل این پدیده اشاره می کنیم:
روغن گیربکس اتوماتیک شبیه خون در بدن انسان عمل می کند. این روغن وظایف اصلی زیر را برعهده دارد:
چرا گیربکس اتوماتیک ام وی ام ضربه می زند
شیربرقی ها یا همان سلونوئیدها، مغز متفکر سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک هستند. آنها قطعات الکترونیکی-مکانیکی هستند که توسط واحد کنترل گیربکس، فرمان می گیرند. این واحد کنترل، با توجه به سرعت خودرو، دور موتور و میزان فشار روی پدال گاز، به شیربرقی ها دستور می دهد که در زمان مناسب باز و بسته شوند. این باز و بسته شدن، مسیر جریان روغن را به سمت کلاچ ها و باندهای خاصی هدایت می کند و باعث تعویض دنده می شود. اگر یکی از شیربرقی ها به دلیل کثیفی، نقص الکتریکی یا فرسودگی خراب شود، فرمان باز و بسته شدن آن با تاخیر یا به صورت نادرست انجام میشود.
فیلتر روغن گیربکس وظیفه مهم جلوگیری از ورود ذرات ریز و آلودگی ها به داخل قطعات حساس را دارد. با کارکرد خودرو، ذرات فلزی ریز ناشی از سایش و آلودگی های دیگر در روغن گیربکس جمع می شوند. فیلتر این ذرات را به دام می اندازد. اگر فیلتر برای مدت طولانی تعویض نشود، این ذرات در آن انباشته شده و باعث کاهش یا قطع جریان روغن می شوند. این گرفتگی باعث می شود فشار روغن در سیستم به شدت افت کند.
این ضربه ها می توانند نشانه ای از مشکلات ساده مثل کمبود روغن باشد یا به خرابی های جدی تری اشاره کند. در ادامه، روش های تشخیص دقیق علت آن را توضیح می دهیم:
اولین قدم برای تشخیص علت ضربه زدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام، بررسی سطح و وضعیت روغن گیربکس است. مطمئن شوید که سطح روغن در محدوده مناسب قرار دارد. کمبود یا حتی بیش از حد بودن روغن می تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس و ایجاد ضربه شود. برای این کار باید خودرو رو در یک سطح صاف پارک کنید و گِیج روغن را در حالت گرم بودن موتور چک کنید. سپس به رنگ و بوی روغن هم دقت کنید. روغن سالم معمولا قرمز یا صورتی شفاف است. اگر رنگ روغن، تیره و کدر شده یا بوی سوختگی می دهد، نشان دهنده فرسودگی شدید یا گرمای بیش از حد می باشد که می تواند به قطعات داخلی آسیب زده باشد.
بسیاری از مشکلات گیربکس های اتوماتیک به سیستم های الکترونیکی مربوط می شوند. استفاده از دستگاه دیاگ یا همان اسکنر، می تواند کدهای خطای ذخیره شده در کامپیوتر خودرو را شناسایی کند. این کدها اطلاعات دقیقی درباره عملکرد سنسورها، شیربرقی ها و ماژول کنترل گیربکس به شما می دهند و به سرعت، علت اصلی را پیدا می کنند.
یک مکانیک یا تکنسین ماهر در تعمیرگاه چری در همدان نیز با تست رانندگی می تواند الگو و زمان دقیق ضربه ها و همچنین علت ضربه زدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام را تشخیص دهد. در طول رانندگی، تکنسین بررسی می کند که ضربه در چه شرایطی رخ میدهد؛ مثلا هنگام تعویض دنده از یک به دو، هنگام معکوس کردن دنده، یا وقتی خودرو سرد یا گرم است.
چرا گیربکس اتوماتیک ام وی ام ضربه می زند
تعمیرگاه بهرامی به عنوان یک مرکز تخصصی و معتبر در زمینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای ام وی ام، چری و تعمیرگاه فونیکس در همدان شناخته می شود. این مجموعه با بهره گیری از کادر مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته، خدمات حرفه ای و با کیفیتی را برای رفع مشکلات گیربکس ارائه می دهد. اگر خودروی شما دچار مشکل شده است، با مراجعه به این تعمیرگاه می توانید از خدمات تخصصی و قیمت های مناسب آنها بهره مند شوید.
مشکل ضربه زدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام یک نشانه جدی است که نیاز به بررسی فوری دارد. این وضعیت اغلب به دلیل کاهش سطح یا کیفیت نامناسب روغن گیربکس، نقص در عملکرد شیربرقی ها، فرسودگی قطعات داخلی یا اختلال در سیستم های کنترلی رخ می دهد. نادیده گرفتن این علائم می تواند به آسیب های شدیدتر و هزینه های تعمیراتی بالا منجر شود. بنابراین، برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و اطمینان از عملکرد صحیح گیربکس، ضروری است به محض مشاهده این علائم، خودرو را برای بررسی و تعمیر تخصصی به یک مکانیک ماهر بسپارید.